Als je een tijdje meerijdt op Zwift dan kan soms de frustratie oplopen als je niet bekend bent geraakt met het spelelement van Zwift. Soms wordt vergeten dat het gamefication van het fietsen blijft. Daar zitten paralellen met het echte fietsen, maar een deel is fictie. Laten we je uitleggen waar het spelelement zit.
Materiaal
De keuze van je fiets en wielen bepalen mede wat je handicap is. Door tijd door te brengen op Zwift verzamel je drops (digitale zweetdruppels). Dat is het digitale geld om spullen te kopen in de shop. Laat je adviseren wat je met je drops doet als je die niet in overvloed hebt. Ook kan het zijn dat fietsen of wielen naar verloop van tijd een mindere waardering krijgen. Voor de laatste update van het materiaal en op welke track dit het beste werkt gebruik je volgende tool: Zwifterbikes
Specials
In Zwift zijn missies, special events en hotspots waar je bijzondere spullen kunt verdienen. Zo kun je op de Alpe du Zwift speciale wielen winnen (loterij), kun je een futoristische fiets bij elkaar sparen (Tron Bike) en zijn er soms speciale races waar je een fiets krijgt.
Gewicht en lengte
Het mag duidelijk zijn dat jou gewicht en lengte ook jouw avatar karakter geven. Deze gegevens bepalen mede hoe andere spelelementen berekend worden.
De afdaling (make it count)
Wanneer je de top bereikt, zit je vaker wel dan niet helemaal stuk. Toch is het essentieel nog een beetje meer jus uit de benen te persen. Een klein sprintje tot in de afdaling maakt een groot verschil. Lossen, aanklampen of zelfs wegschieten zijn gevolgen van het goed inzetten van de afdaling. Speel hier mee tijdens een oefenrace.
Supertuck (afdalen)
Als je afdaalt en je gaat harder dan 58km en de helling is meer dan 5% kun je stoppen met trappen. Jou avator gaat in een speciale houding zitten die hem verder laat versnellen. Prima element om even wat rust te pakken.
Let op als je in een groep zit. Natuurlijk heb je draft, maar alleen de rijder voorin de groep (leider) pakt deze houding. Iedereen daarachter moet opletten niet ineens de aansluiting te verliezen.
Slingshot effect (afdalen)
Tijdens een lange afdaling is er nog een truc: de slingshot. Dat houdt in dat je aanzet vanuit achterin de groep. Je houdt de benen stil als je de leider dreigt te worden. De groep profiteert van jou inspanning. Door dit met elkaar te doen, kan je de afdaling nog flink versnellen. Dat is interessant bij normale races, maar ook bij groepstijdritten.
Klimmen
Wanneer de klim niet steil is, dan is er relatief veel draft. M.a.w. je klimt makkelijker. Dit voordeel is lager dan bij het vlakke, maar tot 5% nog steeds heel sterk. Bepaal jouw positie in de groep heel goed als de klim midden in de rit zit en verder geen cruciale rol speelt. Blijf verser dan je competitie!
Power ups
Cruciaal is het gebruik van de power up. Binnen Zwift zijn er tijdens veel races onderweg power ups te verdienen. Verdiep je vooraf goed in de verschillende power ups en waar deze gehaald worden en waar ze het beste ingezet kunnen worden.
Uitleg
Dat geldt ook voor de helm. Zet deze in als je een bepaalde snelheid hebt bereikt, anders verlies je een belangrijk deel van zijn voordeel. De helm zet je vooral in bij het sprinten. Het effect is maximaal als het vlak is. Dan is kunnen een veer of anvil geen competitie bieden (stijgende of dalende sprint). Begin achterin de groep of zelfs tot een paar meter er achter. Zet je sprint in en maak gebruik van je helm als je op goede snelheid bent. De draft en helm maken nu samen een geweldig effect. Waarmee jij een supertijd kan neerzetten en/of iedereen achterhaald die te vroeg is begonnen. Let-op: een lange sprint maakt deze tactiek goed mogelijk. Bij een korte is het niet verstandig achterin te gaan zitten. Er is een kans dat je niet iedereen meer achterhaalt.
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste van allemaal. Draften. Minimale inspanning tot een maximaal resultaat laten komen. Dit vraagt ervaring. Continu goed positioneren. Durven draften en rustig blijven zitten en anderen het werk laten doen. Dit is een kunst.
Bekijk de scores op zwiftpower om de masters van de drafters te ontdekken. Vraag hen om advies en ga proberen.
Uitleg
Het spookje en burrito zijn tactische power ups. Leg je competitie in de lure door (collectief) weg te springen uit een groep. Of positioneer je voorin de groep om met de burrito zwakke tegenstanders te lozen. Het parkoers bepaalt in belangrijke mate of dit goeie power ups zijn. Wanneer deze gekozen worden in een 5 tegen 5, dan weet je dat je tegenstanders een plan hebben.
Uitleg
De steamroller is een power up die je ook niet veel ziet. Het is een strategische power up wanneer de ondergrond geen asfalt is en/of licht omhoog loopt. De timing van de inzet kan hier ook van belang zijn. Bij een kopgroep kun je deze inzetten als leider van de groep en hiermee extra draftvoordeel genereren. Dit is vooral sterk als je dat met 2 of 3 rijders kan doen of in een serie.
Demareren
Zomaar demareren in een normale race doe je niet. Het is zelfs schadelijk voor je kansen. Dit tenzij je een enorm overschot hebt. Dit is anders als het onderdeel is van je teamtactiek.
In 5 tegen 5 loont het om je tegenstander uit te putten of onder druk te zetten, als je met 2 mensen wegspringt. Worden deze bijgehaald, dan gaan de volgende. Een paar salvo's van demarages kan je tegenstander helemaal uit de wedstrijd helpen.
Dit kan zelfs igv situaties waar je met meer mensen in een kopgroep zit. Dan kan je deze tactiek zelfs in een ZRL or soortgelijke competitie uitspelen.